donderdag 15 augustus 2013

26 Strandtent Ballum

de Strandtent van 
Gerard Mellema (26)
(1989)

Vandaag een nieuw begin en hervatting van het "opladen" en toevoegen van Hermans schilderijen. Ik ben nog lang niet van de "ach heden" generatie maar het vinden van dit schilderij (heden morgen !) deed me wel terug gaan in de tijd. Hoeveel ijsjes heb ik er voor de kinders gehaald.  Gesmolten waren ze wel als je het hele eind lopend terug was bij de vloedlijn. Waar de familie veilig in de geulen speelde. Het mooiste strand van Ameland. Het mooiste strand van Europa. Happy Memories en Happy Days.
Paul en Gerlof Wouters hadden daar vanaf midden de jaren '70 de strandtent, op het strand en dus vóór de duinen. Voor ze naar Leeuwarden togen. En voordat een strandtent een paviljoen moest heten. Daarna, begin jaren '80 zette Gerard Mellema de tent voort. Herman schilderde er een flink aantal (succesvolle) strandgezichten met de rug er naar toe. Als hij er mee klaar was, en het schilderij was verkocht, kwam er hij eten en drinken met zijn Mariëlla. Ik herinner me de originele deur met de schuine messing stang van de winkel aan de Strandweg in Nes van Jacob Wouters uit Nes. Waar zou die zijn gebleven ?    
De "tussentijdse" fase, de verlengde tent nu hoog op het duin en sinds vorig jaar ook alweer verleden tijd. Hieronder de situatie nu: dat heet vooruitgang.

Steeds vaker kom ik bij het opzoeken van Hermans schilderijen Wim Velt tegen. Ook een leuke schilder met een eigen stijl en taalgebruik, hier in de strandtent in 1995. Vergelijk die sfeer eens met nu. Je vraagt je af wat er met ons is gebeurd.       
Geloof het volgende relaas of niet: vanmorgen om 07.30h las ik de voorpagina van de "Liewadder" dit bericht. Wie kon toen weten dat ik een paar uur later deze foto zou zien in een logeerkamer in Leeuwarden ? Gerard vond het stuk barnsteen van 7,8 Kg (!) 15 jaar geleden op het strand ter hoogte van het Kooihuis bij Nes. Het is een van de grootste stukken barnsteen ooit gevonden.

Voor geinteresseerden: de enorme klomp barnsteen is ter overname. Wel is hij door het uitdrogen gescheurd maar dat geeft wel een mooi inkijkje in de prachtige kleuren. Wellicht iets voor een museum op het eiland ?
Bedankt Gerard voor de ontvangst in Leeuwarden en het delen van je schilderijen, verhalen  en foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten