zondag 27 oktober 2013

122 Bar Amigo Nes Ameland

Rixt van Doniastraat 3
Nes Ameland (122)
(1979)


Er kom niet zoveel schilderijen met gebouwen van Herman tegen maar dit was wel een hele leuke vondst. Het is de Rixt van Doniastraat nr.3, een Rijksmonument (1741), zoals meerdere panden in deze karakteristieke straat. Ik ben  direct na het fotograferen van het schilderij deze foto terplekke gaan maken. Het was toen, in 1979, de Bar Amigo van Gerard Kappenburg, een destijds bekend trefpunt van een inmiddels bijna verdwenen generatie Amelanders. Nu is "het Commandeurtje" met op het uithangbord "Wad'n Produkten" er gevestigd. 

En ik vond deze foto's uit 1964 toen het Rijk alle Rijksmonumenten  op Ameland inventariseerde: Rixt van Doniastraat nr. 3 en nr. 5. Nr.1 is de slijterij van de Jong (Gall en Gall). 

Ik plukte deze fijne foto met regenboog van het Internet maar weet niet wie hem heeft gemaakt. Als ik het verneem plaats ik de naam er bij.   


En vooruit daarom ook nr. 4  er tegenover er ook maar bij. Eveneens uit de 1964 inventaris. Met de achterkant van het oude Gemeentehuis waarvan het dak net voor deze zomer is vernieuwd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten