woensdag 3 juli 2013

12 Bloem-stilleven

Bloem-stilleven (12)
(1988)

Een beetje onvoorzien, ik had nu op het eiland willen zijn maar dat wordt volgende week, vandaag een vervolg. De laatste dagen zijn er duidelijk meer bezoekers op de site geweest wat duidt op enige verspreiding inmiddels. Mooi. Laat gerust een berichtje achter en laat me weten als er wat te delen of mede te delen valt.
Ik heb geen idee of Herman meer bloemen stillevens heeft geschilderdt. Deze schilderde hij in 1988 op de Ballumer Ambachtelijke Dag die toen voor de tweede (of derde) keer werd gehouden. Het schilderij bleef daarna ook in Ballum. Hermans grote voorganger als Amelander schilder, Germ de Jong, was er heel goed in hij maakte er vele (boven). Er wordt veel voor betaald. Als er al ééntje op de markt komt. Deze (beneden) is mijn favoriet, ook vanwege het ongewone perspectief.   
Wellicht heeft iemand een foto gemaakt van de totstandkoming van het schilderij op de Ambachtelijke Dag 1988. Ook foto's van Herman zelf zou ik graag zien en willen gebruiken. Hier is er eentje die ik toegezonden kreeg maar meer dan 4 in totaal heb ik er niet. Dus: aanbevolen ook voor foto's van Herman zelf. Zoals deze met "Germ de Jong hoed"

Ik hoorde het goed en echt voor de eerste keer: een Ballumer noemde het ironisch en in één woord: "achtelijkedag" en ik kon een schaterlach voor deze briljante taalvondst niet onderdrukken. Zolang het van een van de vele organisators of medewerkers komt is het wel OK en een gezond soort zelfreflectie, denk ik. Het succès van deze Amelander Landdag is immers al vele jaren bewezen. 25 juli as. voor de 27e keer !  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten