woensdag 3 juli 2013

14 De Negen Boeren

De Negen Boeren (14)
(1984) 

Herman noteerde altijd de locatie, of de titel, van het schilderij met potlood op het frame. Hier dus: "de Negen Boeren". Ik weet niet precies waar maar ongetwijfeld in de buurt tot waar hij met Mariëla, ze ging vaak mee, en zijn VW-bus konden komen. Aan de horizon, rechts van het midden, de Ballumer Blinkert. Links van het midden het Ballumer bos en daar weer naast de begroeing van Gemeentewerken, achter "de Hoge Dijk". Er werd niets verzonnen of mooier gemaakt in Hermans schilderijen.  

Het is leuk te zien, nu je meer schilderijen kunt vergelijken, dat er vaak een heel dun wat grijzig laagje of zelfs laagjes (glaceer, glacis) over de verf lijkt te zitten. Ongetwijfeld een techniek om de kleuren te verzachten, het licht en de atmosfeer a.h.w. "transparanter" te doen laten schijnen. Dit schilderij uit 1984 lijkt veel op "Lange duinen Ballum, 1986". Hij gebruikte hetzelfde maar iets frisser kleurpalet en verschoof als het ware het panorama en decor van Nes naar Ballum. Ook is aardig om te constateren dat de beeldhoek, of uitsnede, in veel van zijn schilderijen hetzelfde is. De compositie werd van te voren goed overdacht en hij volgde duidelijk bepaalde "wetten" van perspectief en compositie. Maar dat kan ik hem helaas niet meer vragen.
De aanleg van twee stuifdijken in dit gebied rond 1850 veranderde het oorspronkelijk kwelder en slenkgebied, waar negen boeren gezamelijk hun vee lieten grazen. Het wordt nu ook Hagedoornveld genoemd (verbeter me als het nodig is)

Dit schilderij is het ook in bezit van de Gemeente Ameland en foto's werden zeer welwillend ter beschikking gesteld (er volgen nog 3 !) Waarmee ik wens dat met groeien van het aantal bezoekers dit goede voorbeeld maar gevolgd mag worden. Stuur me gerust een goede foto van Uw Buijtenhuijs of vraag me om langs te komen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten