maandag 2 september 2013

40 Strandgezicht

Strandgezicht Ballum (40)
(1993)


Zoals eerder opgemerkt maakte Herman nogal wat strandgezichten vooral vanaf het strand bij Ballum. Verkooptechnisch een logische en begrijpelijke  keuze op een eiland. Toch blijf ik benadrukken dat hij er (zoals hier) in weer en wind op uit trok en schilderde wat hij zag en voelde. Mede daardoor werden (zelfs) deze schilderijen nooit saai. Ik hoor hem nog zeggen: "het is de kunst op tijd op te houden: klaar is klaar". Veel kunstenaars schilderen hun creaties dood door een hang naar perfectie en/of technische of creatieve onzekerheid. Herman was zowel vaktechnisch als creatief echter zeker van zijn zaak. Iets wat destijds niet altijd werd begrepen of gewaardeerd.

We zijn al een tijdje aanbeland (hierboven 1990, zie nr.33) bij de schilderijen van een op Ameland bekende familie die dat duidelijk wel deed. Herman had  m.n. "in den beginne" veel te danken aan hotel eigenaar en mecenas Walraven en echtgenote Anna Hofker-Groenewold.   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen